11/19/2012

Oh Pening... Sapa nak JV Beli rumah

Kali nie aku nak post pasal JV.

JV= Joint Venture. Mean korang beli rumah but kongsi dgn beberapa orang..
Pasal aku nak buat JV. Salah satu sebab ialah bila loan korang memang sah2 x lepas. but korang tetap gak nak beli rumah untuk investment.

So macam mana JV nie berjalan. Korang cari la.. member yang nama dia masih ok.. ajak dia beli rumah but loan guna nama dia. pastu korang buat satu lagi perjanjian.

nie antara syarat yang aku rasa perlu ada di dalam Perjanjian JV



1. hakmilik 55- 45%. Kenape 55% and 45%. sebab korang kena fikirkan la.. yang rumah tu membeli guna nama member korang. so kena la.. kasi lebih % kepentingan untuk rumah tu.. Katakan korang dah jual and tolak semua.. untung bersih 100K. then kena lagi bagi ikut perjanjian asal tu member korang dapat 55K korang dapat 45K.

2. Setiap korang wajib keluarkan 50% untuk bayar monthly rumah tu. walaupuan korang punya share hanya 45%

3. Kena letak waris.. Kang tiba2 mati kan dah rugi..

4. Kalu korang sewa kan keuntungan  sewa mesti bahagi 50-50. Contoh sewa rumah 1K bayar bank RM700. so keuntungan 300 then tiap seorang dapat la.. 150

so itu aku rasa kena ada .. but korang boleh letak mcm2 dalam perjanjian JV janji dua2 pihak setuju

yang buat aku OH!!! PENING!!! sapa nak jadi partner JV aku.. ajak member ofis semua x nak.. diorang nie masih x nak keuntungan dalam pelaburan hartanah nie.. so kena la cari member yang lain

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...