11/16/2012

Oh Pening... Dengan DSR aku...

Siapa2 yang nak beli rumah. x kira la rumah baru, lelong. sub sale better anda kira dulu DSR anda. Kang dah confirm tengok2 loan x lepas sebab DSR je


Apa tu DSR

DSR= DEBT SERVICE RATIO  atau dalam bahasa melayu NISBAH KHIDMAT HUTANG. Benda nie salah satu kriteria bank tengok sebelum loan anda diluluskan.

Tak guna kalu korang banyak duit but  DSR  and CRISS  korang tak canteq

cara pengiraan








so aku kira aku punya DSR = 78%

OH!!! PENING!!!. sah2 bank pikir banyak kali nak kasi loan nie.. ideal DSR diantara 50 -70% je.
then mcm mana nak kurangkan DSR aku nie..

1. Settlekan mana2 loan yang boleh settle

2. tingkatkan gaji.. nie x ada cara lain.. kena cari kerja lain.. part nie dah settle sebab next month aku dah start kerja kat tempat lain... hohohoho

3. Kena guna trick.. boleh baca post2 aku yang lama..

kalu korang nak tau lebih pasal DSR boleh pi kat sini >> Cara Pengiraan DSR<<



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...