11/25/2012

Beli or sewa??

Pernah korang rasa perasaan nie tak dulu. Sama ada korang nak beli rumah atau terus menyewa..
Nie kes korang yang belum ada rumah

Confirm korang selalu pegang kepala pastu cakap OH!!! PENING!!!. Aku dulu pernah gak jadi macam tu. aku rasa 3 tahun gak aku menyewa. Rasa dalam 3 tahun abis gak dalm 13k bagi duit free kat owner rumah. Sewa dalam RM350.

Padahal jika aku beli apartment ( masa tu banyak sgt aprt lelong coz kawasan aku duduk x terkenal) but sekarang aku dengar level 4 pun dah 400. Dulu aku sewa level 1 baru 350.

Nie pendapat aku.. Coz benda nie subjectif ikut orang tu la.. Depend pada dia. Rumah tu nak duduk or sewa. Or beli then 1 2 tahun kemudian jual.

1. Kalu korang baru kawin. Aku rasa better korang menyewa rumah dalam 300-450. Coz baru kawin biasa la duit dah banyak habis masa kawin dulu.. Macam aku la.. Siap buat loan lagi nak kawen.. Ha ha ha padan muka aku..

2. Dah kawin and baru ada anak 1-2 je. Then anak baru 4 tahun kebawah. Masa nie korang boleh pilih sewa or beli. Kalu aku beli la aprt yang below market or masuk lelong. Target apart yang bawah rm150k, coz bulan2 x bayah sgt nak bayar. Pada korang bayar kat owner lepas tu x dapat apa2 better korang beli rumah then bayar kat bank. Korang dah ada aset. Then kalu terdesak sgt boleh jual. Harga hartanah sentiasa naik lor...

3. Anak korang dah besar. Masa nie time korang cari la rumah landed sebab anak sedang nak membesar. Korang tau la kali duduk rumah flat or apart. Banyak benda boleh mempengaruhi perkembangan anak korang. Then masa nie mesti korang tengah menjadi OH!!! PENING!!! Sebab mana nak cari modal
Nak beli rumah. Jawapan ada kat no 2.  Korang jual je rumah tu. Dah tentu korang boleh dapat duit. Jgn jolly duit dah ler.. But jika korang mampu beli just beli la.. Rumah lama boleh sewakan. Then dah confirm korang x yah pening fikir nak bayar loan 2 rumah coz rumah yang lama korang sewa then duit sewa tu korang bayar la loan rumah lama. Kan senang

Ini just pendapat aku. Or senang cerit dari pengalaman hidup aku.. Coz aku terlepas no2 tu. Kalu dulu aku ada ilmu hartanah tentu aku dah ada 2 buah rumah then dah tentu salah satu rumah aku tu aku dapat free sebab penyewa yang bayar

So korang jgn la.. Pegang kepala and ckp OH!!! PENING!!! Coz aku dah settlekan masalah korang kan



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...